Carlos
Castaneda Mesék az erőről könyve 1974-ben jelent
meg az USA-ban, és 1998-ban Magyarországon. A don Juannal
való tanítások csúcspontját mutatja be, és a végső beavatást,
don Genaro tanítványaival együtt.
A
Mesék az erőről lezár egy szakaszt a Castaneda
sorozatban. Befejeződik a szerző tanítása, s az ezt követő
könyvekben más irányvonalat vesznek az események.
Carlos Castaneda Mesék az erőről tartalom
Carlos
Mexikóba utazik don
Juanhoz, de egy érzésre megáll utóbbi sonorai házánál
és ott találja az idős indiánt. Többször találkoznak a
„tudomással”, melynek során egy pillét látnak a bokorban.
Carlos
feladatot kap, hogy 48 ismerősét idézze meg. Ezen gyakorlat során
auraszerű alakban jelennek meg előtte. Nemsokára felbukkan don
Genaro is, és megmutatja, mi az alakmás.
A
későbbiekben Mexikóvárosban találkoznak, ahol a szerző
lenyűgöző ismereteket kap az emberi lény két fő alkotóeleméről.
Ezt további cselekmények követik, melynek során don
Juan és don
Genaro elképesztő dolgokat „láttatnak” a testével.
Castaneda Mesék az erőről könyv bemutatás
Bár
három fő részből áll a Mesék az erőről könyv, én
négy részre osztottam tartalom szempontjából. Az első, amikor a
főszereplő találkozik tanítójával, és annak házánál
érzékeli a tudomást, valamint megismeri az alakmást.
A
második hosszú rész, a tonál és a naguál nagyon hatásos
bemutatása, amelyet sosem felejtek el. A harmadik rész
Castaneda felkészítése, Genaro és Juan Matus
munkálkodása az energiatestén. Ez nem az értelemnek szól, így
inkább érdekes cselekvéssor, átélt események láncolata.
Ezzel
készítették fel a későbbi eseményekre, majd a Genaro
tanítványaival való ismételt találkozás mintegy bevezetés a
„fináléba”, amely az egésznek a csúcspontja. Ez a tanítványok
beavatásáról szól, melynek során tudatosan átlépnek
energiatestükbe, valamit don Juan társaságának távozásáról
(amely csak a következő kötetben kerül kifejtésre).
Az
egész felkészítési folyamat – bár teljesen másként zajlott
le – engem Elisabeth Haich képzésére, s beavatására emlékeztetett. Itt ugyanúgy
rendbe teszik az ember energiatestét, ami így késszé válik a
„magasabb lény” (itt naguál) befogadására. De maga a két
könyv ég és föld, itt sokkal lazább a megközelítés.
Carlos Castaneda Mesék az erőről élmények, jellemzés, értékelés
A
Mesék az erőről három nagy részből álló könyvének a
második része sokáig nagy kedvencem volt. Ez mutatja be a tonál
és a naguál jelentését, amely csodálatos magyarázat a világ
energetikai működésére. Éppen húsz éve, 1998-ban olvastam ezt
a könyvet, és akkor lenyűgözött.
A
könyv elején Castaneda elmondja
tanítójának, hogy több olvasója szemére vetette, „nagy
titkokat” nem szabadna nyilvánosan elárulnia, leírnia. Don
Juan válasza erre ez volt:
“– Mindegy,
ki mit tár fel, vagy mit tart meg magának - mondta. - Mindaz, amit
teszünk, ami és aki vagyunk, a személyes
erőnkön nyugszik. Ha elegendő erő áll a
rendelkezésünkre, egyetlen kimondott szó
is sorsfordító jelentőségű. Ám, ha nincs
elég személyes erőnk, feltárulhat
előttünk a legkáprázatosabb bölcsesség is, és egy
hajszálnyi változást sem idéz elő.”
A
sok gyakorlat után, ami Juan Matus házánál, vagy annak
közelében történik, Carlos már egész jól érzékeli
távol levő emberek energiatestét. Mikor Genaro megjelenik,
és újra mindenféle furcsa dolgot művel nekem azonnal beugrott:
asztrális testével van jelen! Ők ezt alakmásnak nevezték.
A
könyv belső része, amely a tonál és a naguál bemutatásáról
szól, valódi mestermű. Elképesztő ahogy don Juan
felhasználja a mindennapi élet történéseit az események mögött
megbúvó energetikai valóság bemutatására.
Carlos
mintegy „véletlenül” bukkan tanítójára Mexikóvárosban, aki
öltönyével meghökkenti. Aznap látnak egy embert, aki végleg
készül elhagyni a testét. Másnap egy étteremben don Juan
bámulatos bemutatót tart a tonál és a naguál mibenlétéről.
Szinte
bármi, ami Carlosnak eszébe jut, a tonál része, és alig
tudja felfogni, mi is lehet a naguál. A naguál, a láthatatlan,
megnevezhetetlen valami, amelyet ha le akarunk írni, a leírás
által a tonál részévé tesszük, és máris nem arról beszélünk,
ami valójában.
„ ...Születésünk
pillanatától érzékeljük, hogy két részből állunk. A születés
időpontjában, és egy ideig utána is, a naguál tölt el. Aztán
rádöbbenünk, hogy szükségünk van egy párra is, ha működni
akarunk a világban. A kezdet kezdetétől a hiányzó tonálból
fakad a tökéletlenség érzése. Azután kifejlődik a tonál, és
annyira nélkülözhetetlenné válik a működésünkhöz, hogy
elhomályosítja a naguál ragyogását, felülkerekedik rajta. És
miután teljesen tonállá válunk, semmi mást nem teszünk, csak a
tökéletlenség régi érzését gyarapítjuk; ez az érzés tehát
elkísér a születésünk pillanatától, és örökösen azt
bizonygatja, hogy nincs semmiféle másik rész, ami kiteljesíthetne
minket.”
Amikor
egy park padján ülnek, don Juan rengeteg embert „láttat”
Carlossal, a tonáljukat tekintve. Nagyon tanulságos, ahogy a gyenge
tonállal rendelkezőket nem szerencsétleneknek, vagy ilyen
adottsággal születetteknek vallja, hanem olyanoknak, akik nem
törődtek a tonáljukkal.
A
megfelelő és a jó tonál megjelenése világosan mutatja a
különbséget az emberek között. Másnap történik az az érdekes
dolog, amikor don Juan meglöki a szerzőt és másfél
mérfölddel arrébb kötnek ki a városban egy pillanat alatt.
Egyébként ezt a jelenetet említi meg Kyriacos
C. Markides is, A ciprusi mágus című
könyvében.
Amikor
Genaróval mindenféle fura dolgokat láttatnak vele az ő
háza közelében, az az értelmünk számára már nehezen
követhető. Akárhányszor olvasom, nem tudok vele mit kezdeni, bár
későbbi könyvekben részben megmagyarázzák. Utána viszont don
Juan részletes összegzései a „végső művelet” előtt,
ismét lenyűgözőek.
Kiderül,
hogy minden, amit tett Carlossal, a tonáljának a
tisztítására és átrendezésére szolgált. Don Genaro
pedig a naguál megjelenítésével tudta így megnyitni a
„buborékját”. Ez a buborék nem más, ami gyermekkorunktól
kezdve észlelésünk határait formálja, és egyre zártabb lesz
azon „leírások” hatására, amelyeket környezetünk ad nekünk.
Ez
a leírás alakítja ki a világképet, s az egyén egy ponton túl
már semmi mást nem érzékel a valóságból, mint ami ezen belül
van. A tanító feladata a leírás elgyengítése egy másik
leírással, s egyben a rendrakás, miáltal a tanítvány képessé
válik a buborékon kívüli, tágasabb valóság megismerésére.
Ha
nem lennének a hosszabb, Genaróval végrehajtott furcsa
jelenetek, amik érdekesek, de az értelemmel nem tudunk vele mit
kezdeni, talán ez a legkáprázatosabb könyv a sorozatból. Az a
tudás, amit itt kézhez kapunk, a világon a leggyakorlatiasabb, az
átlagos – 3 D -s világba belemerevedett – ember azonban nem tud
mit kezdeni vele.
Megfigyelésem
szerint harmóniában a van a Rudolf Steiner által leírt emberi energetikai működésekkel és más
beavatási iskolák módszereivel. De annyira sajátos, mondhatni
tolték eredetű a megközelítés és a módszerek, hogy kétségkívül
elkápráztat.
Az
egészből csupán az zavaró, hogy egészen don Juan
társaságának távozásáig, azok tagjairól alig esik szó. A
későbbi regényekben pedig folyamatosan, ami azt jelenti, hogy a
szerző, ezekre az élményekre akkor még nem emlékezett, hiszen a
másik tudatállapotában történtek meg vele.
A
Mesék az erőről könyv csúcspontja a szakadékba való
leugrás. Először az alakmással (asztráltestben, energiatestben),
majd teljes valójukban. Ez csak sok év „harcos” életmódja és
energiatesti gyakorlata révén végrehajtható. Egy átlagember
képtelen rá, és kétségkívül halálát okozná.
Abban
a jelenetben, amikor Carlos egyszerre sok én -nek érezte
magát, sikerült tudatosan átélnie magasabb valója teljességét.
Ehhez teljes tudatossággal kellett elválnia fizikai testétől, és
az átélt élményeket felfognia. A végső, szakadékba ugrás
leírása elmarad, ennek a lényegét a következő könyvben
próbálja kideríteni a szerző.
Különleges
egy könyv a Mesék az erőről. A hétköznapi élet
forgatagában élő ember alig fogja fel a benne rejlő hatalmas
tudást. Hiszen mindannyian a világ leírása bűvöletében élünk,
amelyet születésünktől fogva tanítottak nekünk. De nyitva áll
a lehetőség a leíráson kívüli – teljes valóság –
megismerésére.
Értékelés
(saját tetszési indexem)
7
(0-értékelhetetlen,
1-büntetés, 2-borzalmas, 3-nagyon gyenge, 4-gyenge, 5-közepes,
elmegy, 6-jó, 7-nagyon jó, 8-kiváló, 9-nagyon kiemelkedő,
10-abszolút csúcs)
Előző rész: Ixtláni utazás
Folytatás: Az erő második köre
Ha
tetszett, nyomj egy lájkot, és/vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások
is megismerjék, meg is oszthatod!
A
cikk szerzői jogvédelem alatt áll – copyright © 2018.08.26. -
engedély nélküli felhasználása, másolása tilos.
Nincsenek megjegyzések:
Write megjegyzés