Edgar
Rice Burroughs Tarzan és az aranyváros című regénye
először folytatásokban jelent meg 1932-ben az Argosy
magazinban. 1933-ban kiadták könyv alakban is, Magyarországon
1991-ben jelent meg.
A
regényben Tarzan északkeletre, Abesszínia földje felé
kalandozik. Rabló shiftákkal való affér után egy különös
öltözetű, fehér bőrű férfit szabadít ki. Vele eljut egy
völgybe, amelynek egyik oldalán az elefántcsont város, másikon
az aranyváros van. A könyv történetét lásd itt: Tarzan
könyvek tartalma
Burroughs - Tarzan és az aranyváros regény bemutatás, helyszínek
Ebben
a műben a helyszín egy kicsit más, mint a megszokott közép-afrikai
dzsungelek és szavannák. Abesszínia földje, majd a
különleges városok új helyekre kalauzolják a majomembert. A
megszokott sorozatbeli sémák mellett itt a női főszereplő
karaktere erőteljesebben van ábrázolva.
Adott
a ki tudja honnan ottragadt civilizáció, két város – amelyek
szemben állnak egymással – egy-egy ifjú, akik a jó oldalon
állnak, gonosz uralkodó, mint minden második Tarzan könyvben. A
különbség itt annyi, hogy egyes szereplők most kiemelkednek –
mint például Phobeg – és a velük való párbeszédek sem
hétköznapiak.
A
nagy kiterjedésű, sík völgy egyik oldalán Cathne, az
aranyváros fekszik, a másikon Athne, az elefántcsontváros,
amiről főként csak Valthor által hallunk. Előbbiben
oroszlánokat tenyésztenek, utóbbiban elefántokat. A hegyekben
pedig aranyat bányásznak.
A
városok kapcsolatban álltak a hegyeken kívül tanyázó
shiftákkal, és velük kereskedelmi kapcsolatot is folytattak. Így
kerültek hozzájuk fekete rabszolgák. De nehezen hihető, hogy egy
civilizált városban nem ismerték az íjat, illetve fogalmuk sem
volt, mire szolgálhat. Athne és Cathne rendszeresen
portyázott egymás ellen, de a küzdelmek között
cserekereskedelmet is folytattak.
Tarzan és az aranyváros szereplők, elemzés
Az
emberek itt is különféle típusok, mint máshol, ámbár
némelyikük a személyiségével fontos szálat visz a történetbe.
Tetten érhetők az Edgar Rice Burroughs
által rendszeresen alkalmazott archetípusok, de ezúttal a
megszokottól eltérő személyiségek is jelen vannak a történetben,
ami jól színesítette a sztorit. Hasonlóan
jellegzetes szereplőket alkalmazott más műveiben szereplő
városaiban, mint például A Mars sakkjátékosai -ban.
Valthor
pozitív szereplő, hamar összebarátkozik Tarzannal, de
a vihar (illetve a folyó) miatt elszakadnak egymástól. Az
aranyvárosbeli megfelelője Gemnon,
aki hasonló jellem, és ellenpontjuk Erat,
aki a dzsungel ura megérkezéséig a királynő kegyeltje volt.
Phobeg egy külön kategória, a kötekedő, dicsekvő, és
alacsony intelligenciájú izomember mintapéldánya.
Mindőjüket felülmúlja Nemone, a fiatal királynő. Amellett, hogy rendkívül szép, gátlástalan uralkodó, aki a szeszélyeinek él, és kíméletlen. Tarzan az egyetlen férfi, aki nem alázkodik meg előtte, nemet mer mondani neki, és ez felkelti az érdeklődését. Nem véletlen, hogy megtetszik neki, hiszen benne láthatja meg az igazi férfit.
Tarzan
ellenáll a vonzalomnak, de ami furcsa számomra, hogy Jane
szóba sem kerül, még gondolatban sem, mint aki ennek igazi oka.
Valahogy ezekben a könyvekben Burroughs
egészen elfeledkezett a majomember feleségéről, szinte törölte
az emlékét is. Talán van némi összefüggés azzal is, hogy két
évvel a történet megírása után Burroughs
- 30 év után - elvált feleségétől.
Tarzan és az aranyváros saját rajz könyvből lerajzolva |
Egyébként
a vén szipirtyó M'duze
talán a legbosszantóbb a regényben. Hasonló személyiség talán csak a párducemberekben van. De az állatok is fontos
szerepet játszanak. Itt a negatív, a „gonosz” kétségkívül
Belthar, az öreg
vadászoroszlán, akihez Nemone
élete kötődik. Az ellentétpár pedig a másik, különleges
példány, amely magányosan közeledik egyre, a dzsungel urának
nyomait kutatva.
Tarzan és az aranyváros könyv jellemzés, értékelés, kritika
Edgar
Rice Burroughs a Tarzan és az aranyváros történetét
1931 novemberében vetette papírra. A regényben használt
elnevezések az ókori görög nyelvre emlékeztetnek, a civilizációs
mintát ezúttal onnan merítette a szerző. Az egész regényen
végigvonul egyfajta drámai sejtetés, ami a végkifejlethez vezet.
Tarzan
némelyik közlése egész filozofikus, sőt bölcs:
„...sosem
fogom hagyni, hogy a félelem megfosszon szabadságomtól, az életem
örömeitől. A félelem borzalmasabb, mint a halál. Te félsz, Erot
fél, Nemone fél, és mind boldogtalanok vagytok, igaz? Ha félnék,
legföljebb én is boldogtalanabb lennék, de az még nem jelentene
számomra biztonságot.”
A
regényben úgy szerepel a majomember, mintha mindig teljesen egyedül
élt volna. Ez leginkább a Nemoneval zajló párbeszédekben
ütközik ki, de egyébként is. Felesége, fia, s annak családja
gondolat szintjén sincs jelen. Mint már említettem, a többi
regényhez képest itt drámaibb a végkifejlet, nem az a szokásos
happy end. A Tarzan és az aranyváros drámai, akár a Kiálts rá az ördögre című, Wilbur Smith regény.
Egész
furcsa érzésekkel hagyja abba az ember az olvasást. Nem igazán
kedvelem ezt a regényt, de az is igaz, hogy elgondolkodtatott.
Ezúttal nem csak a cselekmény, hanem a szereplők lelkében
végbemenő változások is egyformán hangsúlyosak voltak. Néhány
kérdés azért nyitott maradt, például M'duze
milyen hatalommal bírt Nemone fölött?
Értékelés
(saját tetszési indexem)
6.5
(0-értékelhetetlen,
1-büntetés, 2-borzalmas, 3-nagyon gyenge, 4-gyenge, 5-közepes,
elmegy, 6-jó, 7-nagyon jó, 8-kiváló, 9-nagyon kiemelkedő,
10-abszolút csúcs)
Ajánlott
cikk: A
végzet árnyéka, Conan novella
Ha
tetszett, nyomj egy lájkot, és/vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások
is megismerjék, meg is oszthatod!
A
cikk szerzői jogvédelem alatt áll – copyright © 2018.07.07. -
engedély nélküli felhasználása, másolása tilos.
Nincsenek megjegyzések:
Write megjegyzés