Florinda
Donner Álomban ébren című műve 1992-ben jelent meg
először Being-in-Dreaming:
An Initiation Into the Sorcerers' World címmel.
Magyarországon a
Püski
kiadónál adták ki 1999 -ben.
Florinda
Donner-Grau
(eredeti nevén Regine Margarita Thal) 1944-ben született amerikai
író és antropológus. Egyike annak a három nőnek, akik Castaneda
új csoportját alkották a tolték nagualizmus követésében.
Florinda Donner – Álomban ébren tartalom, történet
Regine
éppen egy rendezvényen van az arizonai Nogales
-ban. Egy váratlan ösztönzés hatására átutazik Mexikóba és
elviszi magával Delia
Flores -t is, aki megkéri, hogy vigye el Hermasillo
-ba.
Egy
régi szállodában maradnak éjszakára, de a lányt rémálmok
gyötrik. Másodszorra már a testén látható nyomai vannak ezeknek
az álmoknak, ezért Delia
felajánlja, hogy elviszi egy gyógyítóhoz, aki megszabadítja
ezektől az álmoktól.
Az
út során többször is szó esik a nők helyzetéről, s a lány
elámulva hallgatja, hogy társa szerint a nők ma is rabszolgák.
Bár semmiképp nem ért egyet vele, elámul az asszony
átváltozásain, különös tudásán, és hogy meghatározhatatlan
a kora. Amikor odaérnek a helyhez, ahol a gyógyító lakik, egyik
meglepetésből esik a másikba.
Florinda Donner – Álomban ébren könyvajánló
Aki
ismeri a Castaneda
sorozatot, ismerősek lesznek számára egyes alapelvek és
szereplők. Don Juan
itt Mauro Aureliano
néven szerepel, don Genaro
pedig Mr. Floresként.
De megjelenik maga Carlos
is, és néhány társuk. A szerzőnő 1970 nyarán találkozott
ezzel a társasággal Észak-Mexikóban, s ezzel végérvényesen
megváltozott az élete és a személyisége.
„...találkozás
mélyreható és elsöprő hatással volt rám. Elvezetett egy másik,
a mi világunkkal egyidejűleg létező világba. Húsz évet teljes
elkötelezettséggel ennek a világnak éltem.”
Az
Álomban ébren könyvben Florinda
a saját élményei által olyan világba vezet, mely egyszerre
lenyűgöző és felfoghatatlan, de egyben páratlan erejű és
gyakorlatias.
A
„varázslók” - vagyis a tolték tudás követői – nem engedik
egóját érvényesülni. Bármit tesz abból kiindulva, bármilyen
dühkitörésre, elkeseredettségre, vagy fizikai tettlegességre
szánja el magát, semmit nem ér el vele.
Így
nem működnek a másokkal szemben alkalmazott „játszmái”,
hiszen ők átlátnak rajta, a személye számukra lényegtelen. Ami
számít, az az energetikai lénye. Minden egyes tettük azt
szolgálja, hogy ennek tudatos felébresztését segítsék elő
vele.
Florinda
találkozik Carlos Castanedával, és a Mesék
az erőről műből ismert Nestorral is. Az események hol
a mindennapi, hol az emelkedett tudomás (itt megemelt tudatosság)
állapotában zajlanak, és a főszereplőt fokozatosan bevezetik az
ébren álmodás világába.
A
főszereplővel három hölgy („varázslónő”) is foglalkozik,
Delia után az „eredeti” Florinda – akivel
számos hasonló tulajdonságuk van – és Esperanza (Zuleica).
Igazából utóbbi az, aki az álmodásban vezeti. Carlos jól
összegzi azt, amit a lánynak a varázslóvilággal való
kapcsolatáról tudni érdemes:
„Az
én segítségemben nincs számítás. Én nem hasznosíthatom a
veled való kapcsolatomat, mint ahogy te sem veheted befektetésnek a
velem és a varázslóvilággal való kapcsolatodat. Ez az
alapfeltétele ennek a világnak; semmit sem azért csinálunk, mert
az hasznos lehet; csak a stratégikus cselekedetek a megengedettek.
Erre tanított Don Juan Matus és én eszerint élek; a varázslók a
gyakorlatban is azt csinálják, amit prédikálnak. Ugyanakkor
semmi
sincs praktikus okból elvégezve.”
Florinda
Donner tanítása nem igazán tanítás volt a szó
hagyományos értelmében. Inkább jelenlétükkel, és
cselekvésükkel, valamint azzal, hogy tükröt állítottak elé,
olyan folyamatokat indítottak el benne energetikailag, amely
tudatának változását idézte elő.
A
legtöbb élménye eleinte Mexikóban álomállapotban történt, s
ezekre csak később, évek múlva emlékezett részletesen vissza.
Az itt Isidoro Baltazarként hívott Castaneda számos
alkalommal felbukkan, majd újra eltűnik. A nagual (Mauro Aureliano)
társaságának többi tagja – főként Florinda vezetői –
úgyszintén. A házuk Mexikóban sokszor kihaltnak tűnik, és
amikor a lány mászkál benne, kissé kísérteties.
Castaneda
csak Az
álmodás művészete könyvében tett először említést
Florinda Donnerről és a másik két nőről, akik az új
naguál (aki ő) társaságának tagjai.
Álomban ébren könyvértékelés
Már
a könyv eleje elvarázsol, magába szippant. A főszereplő
találkozása a különös nővel, és annak szövege folyamatosan
késztet az olvasásra. Delia gondolatai nagyon eredetiek,
álláspontja a „nyugati, civilizált” gondolkodásmódú ember
számára meghökkentő.
Nehéz
elfogadni az a mélyen gyökerező igazságot, hogy a nők csak
képletesen szabadok, energetikailag elvárások és saját
hiedelmeik foglyai.
Don
Juan (illetve itt Mauro Aureliano) megjelenését nagyon
élveztem, hát még amikor Castaneda is felbukkant. Az
időbeliség kérdése mindig is zavaros volt utóbbi műveiben.
Florinda sem köti össze egyértelműen a fejezeteket.
Carlos
és Nestor itt már nem „tanulónak”, sokkal inkább
„tudóknak” tűnnek, márpedig a régebbi könyvekben inkább
csak keresték a tudást tanítóik távozásáig. A Castanedával
való találkozása a Los Angeles -i, egyetembeli előadáson
különleges színfoltja a műnek.
Carlos
itt több tekintetben is hasonlít don Juanra, sokkal
határozottabb, és „hatalommal bíró”, mint abból az
időszakból készült regényeiben. A leírás szerint kb. 1971 -ben
találkoznak Florinda Donnerrel,
és itt már igen fejlett. Pedig Carlos egészen a tanítói
1973 -as eltávoztáig meglehetősen esetlen a „varázslók”
világában.
Egyébként
ez a kettősség az egész könyvsorozatra jellemző, Castaneda
csak később emlékezett pontosan vissza azokra az eseményekre,
amelyeket az emelkedett tudomás állapotaiban élt át. Armando
Torres könyvében már elég tudatossá vált e tekintetben.
Egy
ideig a könyv közepén a lány csak alszik és felébred a
házakban, és néha bukkan fel valaki, vagy senki. Gyakorlatilag az
olvasó is teljes sötétségben tapogatózik. Óhatatlanul
kíváncsiak leszünk, bár valamennyire bosszantó is az egész,
mert nem látjuk az értelmét.
Sejteni
lehet, hogy egy jól eltervezett képzés zajlik, viszont ennek
logikáját nem árulják el. Olyan emberekről van szó, akik már
messze túl vannak az egójukon, ezért tetszés szerint
jeleníthetnek meg bármit. Az idősebb Florinda, a szerző
tanítója így mondja:
„Az
igazi változás nem a hangulataink, a hozzáállásunk vagy a
szemléletmódunk megváltozása. Az igazi változás belső lényünk
teljes transzformációjával jár.
Amilyen
változásról én beszélek, azt nem lehet három hónap, egy év,
még tíz év alatt se elérni. Ehhez az egész élet kell. Rendkívül
nehéz teljesen mássá átalakulni, mint amire neveltek bennünket.
A
varázslók világa, az álmok, a legendák világa és mégis
ugyanolyan valódi, mint a mindennapi élet. Ahhoz, hogy a
varázslóvilágban működni és észlelni tudjunk, le kell vennünk
a hétköznapi életünk maszkját, mely a születésünk
pillanatától az arcunkra lett ragasztva.
És
feltenni a második maszkot, amely lehetővé teszi számunkra, hogy
olyannak lássuk magunkat és a környezetünket, amilyen valójában;
olyan lélegzetelállító események sorozatának, amik egyszer egy
átmeneti létezéssé virágoznak ki és sohasem ismétlődnek.”
Ebben
a különös valóságregényben a „gondnok” - aki vigyázott a
házra, fontos szereplőként van jelen. Szerepe – külső
munkálatai mellett – nem világos, csak az, hogy ő is képzett
varázsló (vagyis a tolték hagyományok tudását birtokló).
Másfelől kiderül, hogy úgy, ahogyan látszik, nem is létezik, de
erről lásd bővebben a könyvet.
Nehéz
összeszedettséget és rendet találni a történésekben,
mindenesetre a főszereplő fokozatosan kezdi elhagyni gyermekkorától
megtanult szerepeit. Ezek olyan energiaszerző minták voltak,
melyekkel figyelmet szerzett, gondolj csak a James
Redfield könyvsorozatában bemutatott 4 embertípusra.
Az
Ébren álmodás a vége felé egyre inkább álomszerű lesz,
pontosabban nem lehet tudni, mikor van a főszereplő a hétköznapi,
s mikor a megemelt tudatosság állapotában. A „tanítók” is
felváltva bukkannak fel, sokszor mintha ugyanaz a személy lenne más
alakban.
Ezért
nem szerettem annyira ezt a kötetet, mert olvasóként nehéz mit
kezdeni vele. Nem tudom mi történik, ugyanakkor mégis több minden
világossá válik. Florinda Donner-Grau drámai élményeket
él át, és a „személytelen” megismerésével egy új belső
erő költözik lényébe.
Ezt
a könyvet a többi, kapcsolódó mű nélkül nehéz megérteni, bár
mint valóságregény is megállja a helyét. Kétségkívül
utánozhatatlan, bár itt egy kicsit misztikussá, megfoghatatlanná
teszi a nagualizmus tagjainak cselekedeteit.
"A
nagual számára a világ mindig teljesen új. Az ő társaságában
az ember kezdi úgy nézni a világot, mintha még sohasem látta
volna.
...a
nagual összetöri az önkivetítés tükrét. A nagualok képesek a
köd tükrében látni magukat, mely csak az ismeretlent tükrözi.
Ez egy olyan tükör, amely többé nem az ismétlődésekben
megnyilvánuló átlagemberi mivoltunkat tükrözi, hanem feltárja a
végtelen arcát." Zuleica
Értékelés (saját tetszési indexem)
6
(0-értékelhetetlen,
1-büntetés, 2-borzalmas, 3-nagyon gyenge, 4-gyenge, 5-közepes,
elmegy, 6-jó, 7-nagyon jó, 8-kiváló, 9-nagyon kiemelkedő,
10-abszolút csúcs)
Ha
tetszett, nyomj egy lájkot, és/vagy g+, s ha szeretnéd, hogy mások
is megismerjék, meg is oszthatod!
A
cikk szerzői jogvédelem alatt áll – copyright © 2019.03.21. -
engedély nélküli felhasználása, másolása tilos.
Nincsenek megjegyzések:
Write megjegyzés